Na afloop van de training in Motiverende Gesprekstechnieken, ook wel motiverende gespreksvoering genoemd, zijn deelnemers in staat objectief om te gaan met cliënten, patiënten, medewerkers en/of collega’s. Zij kunnen met meer gemak de ander positief beïnvloeden en de gewenste resultaten behalen in het contact.
Attitude
Deelnemers:
- Erkennen dat zij zelf invloed hebben op een interactie. De vraag “wat zou ik zelf anders kunnen doen in het gesprek?” staat centraal.
- Zijn gemotiveerd de communicatie in een contact effectiever te laten verlopen.
Kennis
Deelnemers weten/kennen na afloop:
- Hun eigen krachten (en valkuilen) in communicatie.
- Het verschil tussen objectiviteit en subjectiviteit (beïnvloed door persoonlijke mening en gevoelens).
- Hoe zij hun eigen interactiepatronen kunnen doorbreken.
- Wat ervoor nodig is om hun eigen invloed te versterken.
Vaardigheid
Deelnemers kunnen na afloop:
- Hun eigen valkuilen in interactie herkennen en doorbreken.
- Nieuwe gedragspatronen inzetten voor effectievere communicatie.
- Uit de subjectiviteit en vooroordelen blijven.
- Doelgerichter een gesprek aangaan en een gewenst resultaat behalen.
- Nieuwe motiverende gesprekstechnieken inzetten in gesprekken.